Suksess for ny innsynstjeneste i Altinn
Et drøyt halvår etter lansering av Brønnøysundregistrenes nye innsynstjeneste «Produkter og tjenester», bestilles 52 prosent av produktene via tjenesten. Tjenesten er en innsynstjeneste på den nye Altinn II-plattformen, og Opplysningsavdelingen ved Brønnøysundregistrene oppsummerer det hele som en stor suksess:
– Produkter og tjenester fra Brønnøysundregistrene i Altinn er nå vår største og viktigste kanal for levering av attester og kopier. Vi merker også en markant nedgang i telefonbestilling av de samme produktene, sier avdelingsdirektør ved Opplysningsavdelingen, Anne Marthe Hesjadalen.
Tjenesten er tilgjengelig for daglig leder, styreleder, styremedlem, regnskapsfører og revisor når disse har registrerte roller i enheten. Tjenesten har også blitt tilgjengelig for privatpersoner.
Dette er en ren selvbetjeningsløsning for både enheter/foretak og for personer, og tjenesten kan delegeres. Det genereres kopier av de ulike produktene og disse kan videresendes på e-post til andre aktører. De tilgjengelige produktene er kopi av firmaattest, kopi av pantattest, registerutskrift, bekreftelse fra konkursregisteret, rolleoversikt og årsregnskap.
– Det er versjon II av Altinn som har lagt til rette for at vi kan tilby disse produktene og tjenestene gratis, enkelt og raskt. Dette tilbudet er et steg i riktig retning for å nå myndighetenes mål om forenkling og samordning ved hjelp av elektroniske løsninger, sier Anne Marthe Hesjadalen.