Klarspråk – et varig prosjekt
Kontakten med brukeren vår handler om å formidle et budskap slik at mottakeren forstår hva det går ut på. Først når budskapet er forstått, er jobben gjort.
I juni satte et tjuetalls ansatte i Næringsavdelingen seg på skolebenken for å jobbe med brevtekster, og i løpet av året dro også Frivillighetsregisteret i gang sitt eget klarspråkarbeid.
Brønnøysundregistrene er kjent for sin gode service på telefonen, men å gi like klar og tydelig informasjon i brevene vi sender ut, kan være en utfordring. Vi jobber stadig med å skrive bedre brev i vår saksbehandling og annen kontakt med brukerne våre.
I tillegg til at vi samarbeider internt for å gjøre språket vårt bedre, er det mye å hente på samarbeid med andre offentlige virksomheter. Flere andre offentlige etater arbeider for tiden med ulike klarspråkprosjekter innenfor rammene av det statlige prosjektet Klart språk i staten, og her er det mange tips å hente.