95 prosent av næringslivet bruker Altinn
70 prosent av nær 1500 spurte næringslivsledere oppga at de var enten fornøyd eller svært fornøyd med Altinn som helhet. Det var også 88 prosent som sa seg enig i påstanden «Det er trygt å bruke Altinn til skjemarapportering».
– Brukerundersøkelsen viste jevnt over et noe dårligere resultat enn målingene fra 2010, men etter et innholdsrikt år var det noe vi forventet, sier Kjersti Lauritzen, avdelingsdirektør ved Avdeling for nasjonal e-forvaltning og infrastruktur ved Brønnøysundregistrene.
– Det er også verdt å få med seg at brukerne opplever Altinn som trygg å bruke. Dette ser vi på som positivt og tar med oss videre, sier Lauritzen.
Tilgjengeliggjøring av selvangivelsen
Da selvangivelsen ble gjort tilgjengelig 22. mars, var pågangen stor. Flere hundre tusen brukere forsøkte å logge inn samtidig. Resultatet ble at Altinn etter få minutter gikk ned. Løsningen var bygd for å tåle et meget stort antall brukere samtidig, og Altinn skulle tålt situasjonen bedre. Dette berørte veldig mange brukere som måtte vente lengre enn de ønsket før de kunne få sjekket selvangivelsen sin. For å få Altinn opp og gå igjen ble det gjennomført tiltak som viste seg å bedre situasjonen, og Altinn ble i løpet av de nærmeste dagene igjen gradvis åpnet for brukerne.
Tiltak iverksatt
Nedetiden i forbindelse med tilgjengeliggjøring av selvangivelsen avdekket noen kapasitetsutfordringer i den nye Altinn-løsningen. I etterkant av hendelsen i mars satte Næringsdepartementet i gang evaluering av Altinn II-prosjektet og plattformen. Evalueringen ble gjennomført av Det Norske Veritas, og resultatene av evalueringen ble presentert i en rapport. Denne rapporten var ikke offentliggjort ved slutten av året, men Altinn sentralforvaltning var gjort kjent med innholdet og hadde på bakgrunn av resultatene i rapporten iverksatt flere tiltak. Blant annet ble en rekke feil i løsningen rettet, produksjonsmiljøet ble betydelig oppgradert med flere og kraftigere servere, mye arbeid ble lagt ned i å optimalisere løsningen og det ble gjennomført omfattende ytelsestester.
Stabil løsning
Selv om det er selvangivelsen i Altinn som får mest omtale, er det i løpet av et år et stort antall brukere, blant annet proffbrukere, som benytter Altinn til innrapportering. I den årlige brukerundersøkelsen om Altinn som blir gjennomført i næringslivet var det spørsmål om brukerne opplever Altinn som en stabil løsning som er tilgjengelig når man trenger den. Her ble resultatet noe lavere enn tidligere år. Men til tross for at Altinn hadde hatt noen tunge perioder i løpet av året, var det hele 77 prosent som sa seg enig i påstanden.