«De færreste vet hvor gode dere er»
Fornøyde regnskapsførere: Bak f.v. Tone Anne Wik Aasberg, Gry Maritha Sevaldsen og Line Paulsen. Foran f.v. Georg Backer, Geir Arne Johansen og Tore Severinsen.
Foto: Ronny Lien
- Vi er meget fornøyd med tjenestene og servicen, og at elektroniske tjenester tilbys i større og større grad, sier daglig leder Gry Sevaldsen ved Økonor Brønnøysund, ett av de 95 kontorene til den landsdekkende regnskapskjeden. Økonor har nærmere 1 000 ansatte på landsbasis og betjener om lag 16 500 kunder.
Liten ventetid
– Dere har kort ventetid på telefon, sammenliknet med andre offentlige etater. Det er greit å få kontakt og bli videresendt til riktig saksbehandler. Vi er veldig fornøyd med servicen og tjenestene til Brønnøysundregistrene. Oslo-Økern kontoret, som har en stor kundemasse med mange typer kunder, opplyser at uansett hvor stor eller liten saka er, får de hurtig svar og god hjelp hos Brønnøysundregistrene. Det kan for eksempel være behandling av søknad om D-nummer, registrering av utenlandske selskaper eller kompliserte tekniske transaksjoner knytta til fusjon og fisjon.
En del av hverdagen
– Kontakt med Brønnøysundregistrene og Altinn er en del av vår hverdag. Innsending av momsoppgaver, terminoppgaver, årsoppgjør, registrering av nye firma, endringer i firma, samordnet registermelding. På slutten av fjoråret var det et rush når det gjaldt fravalg av revisor.
Som mange andre i regnskapsbransjen har Økonor fagsystemer som er direkte knyttet opp mot Brønnøysundregistrene og Altinn.
– Vi har veldig god erfaring med å kommunisere med systemene deres. Det er blitt en selvfølge for oss. Det har hendt en sjelden gang at også Brønnøysundregistrene har vært nede, men da har vi stort sett fått beskjed i forvegen, slik at vi har vært forberedt.
Ikke alle kundene våre er på Altinn. Det kan godt hende de er på nett, men at de syns det er vanskelig å logge seg inn i Altinn. Hvor er de riktige kodene blitt av, og så videre. Da gjør vi det for dem. Det er jo derfor vi er her, for å være kundens "hverdagshelt".
Vi som er i Brønnøysund har dessuten en liten ekstrafordel: Vi benytter av og til muligheten for å ta en hasteregistrering. Da går vi med papirene før lunsj og får dem opp igjen etter lunsj. Servicen er upåklagelig.
Ris og ros
– Vi vil gjerne være med i den videre utforminga av Altinn, og har lyst til å bli involvert som brukere, tilbyr Gry Sevaldsen.
– Hvis Altinn stopper, får vi ikke gjort jobben vår. Men når det har vært store, forklarlige forsinkelser, har vi fått forlenget fristene, og det er bra. Våre ansatte bruker gjerne Altinn flere ganger per dag, og vi syns nok at brukervennligheten er et område med betydelig forbedringspotensial. Strukturen er ikke spesielt logisk, noe som gjør det unødvendig vanskelig og tidkrevende å navigere. Etter omlegginga av Altinn ble det litt mye ekstra klikking. For eksempel når man skal slette delegeringer, må man gjøre det for en og en person om gangen. Savner også en funksjon i Altinn for å kunne sortere lista over personer som den enkelte saksbehandler representerer. Slik det er nå, virker navnene tilfeldig sortert, og man må scrolle seg fram til riktig person.
Dersom vi som bruker Altinn aktivt omtrent hver dag får være med å utforme og teste tror vi løsningen kan bli enda bedre, avslutter Sevaldsen.